Zephyr er ett lavvinget og svært aerodynamisk fly med nesehjul. Flyver og passasjer sitter side om side i den romslige cockpiten. Ytelsen på flyet ligger i fremste rekke blant moderne mikrofly i dag. Over 180 fly opererer i dag i Europa, Nord  Amerika og Australia. Flyet er bygget i en lett kompositt konstruksjon som gjør at det holder kravene til vektbegrensninger på mikrofly med god margin.

vingen.jpg
Vingen er konstruert med en laminer UA2 profil. Den spesielle vingeformen er karakteristisk for flyet. Vingetippene er med på å gi øket løft og bedre fart. Hovedbjelken er laget av laminert tre og ligger i 30% korden. D seksjonen foran er laget av kompositt, fra hovedbjelken og bakover er vingen trukket med PES duk. Balanseror og flaps er hengslet i bakre vingebjelke. Vingens innfestning til kroppen er sveiset i CrMo høykvalitets stål.


kroppen.jpg

Kroppen er laget i helkompositt materiale med spanter av kryssfiner og honycomb. Overgang mellom vinge og kropp er utført med nydelige overganger som gjør flyet aerodynamisk. Kroppen er romslig og canopyen som åpnes opp og bakover, gir ett flott inntrykk og god utsikt. Motoren er adskilt fra kroppen med torpedoveggen som også har innfestningene for nesehjulet. 

T-halen er laget i kompositt skall med laminert trespant. Selve høyderoret er bygget  på samme måte som vingen.  Innfestningen er skult bak aerodynamiske deksel. Høyderors trimmen er bygget inn i selve høyderoret på fly utstyrt med elektrisk trim, noe som anbefales på det sterkeste. Sideroret er bygget i hel kompositt.​


understellet.jpg

Understellet er konvensjonelt med styrbart nesehjul. Hovedhjulene er festet til kroppen med fjærende karbonfiner legger. Hovedhjulene er utstyrt med hydrauliske bremser. Dekkdimensjonen er 380x100 mm. Neseleggen er laget i kompositt. Nesehjulet er 300x100 mm. Alle hjul har hjulkåper i kompositt som standard.

Styreorganene Alle rorflater kan opereres fra begge sider. Bremse er standard på venstre side, men kan leveres som opsjon på begge. Alle kontrolloverføringer ligger sjult inne i kroppen. I vingene er det gjennomsiktige inspeksjonsluker for overføringene til balanseroret.


motoren.jpg

Motoren er Rotax 912 80 Hk som standard. 100 Hk kan leveres som opsjon og forbedrer avgangsdistanse og stigefart vesentlig. Propellen er en FITI to eller trebladet propell. Fast pitch eller justerbar etter kundens ønske. Motorbokken er sveiset i CrMo høykvalitets stål.

Fuelsystemet består av integrert tank i kroppen. 60 ltr. Er standard, men med 80 ltr tank har man fuel til 6 timers flyvning. Det rekker til 1200 km rekkevidde, noe som gjør at man fra Østlandet er langt nede i Europa før man trenger fylle. Tanken er utstyrt med elektronisk fuel måler og dreneringsventil under flyet. Som standard er flyet levert med elektrisk fuelpumpe i tillegg til den mekaniske.


instrumentpanel.jpg

Instrumentpanelet består av standard fly- og motor instrumenter. Alle instrumenter er fredig merket fra fabrikk. Som opsjon leveres det alt fra analoge standardinstrumenter til full glasscockpit. Statisk og dynamisk trykk er hentet fra pitotrøret på venstre vinge.